21 de școli din Cahul și Ungheni promovează un mediu sigur, cu toleranță zero la cazurile de violență față de copii

148

„Este prima mea instruire în calitate de elev. Sunt atât de bucuros că am avut posibilitatea să particip, încât voi transmite informația pe care am acumulat-o și altor elevi.” | Gabi, elev clasa a VII-a.

„Eu anterior nu am participat la astfel de instruiri și nici nu știam de ele, însă acum sunt mai curioasă de a mă implica, deoarece aici este adusă o nouă viziune, iar părerea fiecăruia dintre noi a fost ascultată, fără a fi criticați.” | Maria, elevă clasa a VIII-a.

Gabi și Maria sunt elevi în cadrul Gimnaziului „Alexandru cel Bun”, din comuna Larga Nouă, raionul Cahul. După lecții, cei doi elevi au împărțit un computer în incinta școlii, doar ca să fie siguri că nu ratează instruirile programului educativ online ce vizează înțelegerea dreptului copilului de a fi auzit și importanța participării în procesele decizionale.

La fel ca Gabi și Maria, și alți elevi din 21 de școli din Cahul și Ungheni, beneficiare ale proiectului EVA, pe parcursul lunilor martie-mai curent, au participat la instruiri tematice online ce vizează:

    • dreptul copilului de a fi auzit și importanța participării în procesele decizionale,
    • asigurarea unui mediu sigur și protectiv în instituțiile de învățământ,
    • campaniile de advocacy,
    • prevenirea violenței în școală și solicitarea ajutorului,
    • formele de bullying și identificarea acestora de către elevi.

Începând cu noul an de studii, elevii vor fi implicați direct în elaborarea sau reactualizarea Politicii de Protecție a Copilului din instituțiile în care își fac studiile, iar în incinta școlilor, începând de astăzi, sunt instalate banere ce îndeamnă membrii comunității școlare să promoveze medii sigure și cu toleranță zero la cazurile de violență față de copii.

„Grație proiectului EVA, putem să acordăm asistență directă școlilor din Cahul și Ungheni pentru consolidarea unor mediilor sigure, prietenoase și cu toleranță zero la cazurile de violență față de copii. Pentru aceasta, pe deoparte, am lucrat cu elevii din școli asupra subiectelor ce vizează Politica de Protecție a Copilului (PPC), iar pe de altă parte, am dezvoltat un program pentru angajații instituțiilor de învățământ în ce privește elaborarea, implementare și revizuirea participativă a PPC”, a punctat Natalia Țurcanu, coordonatoarea Programului de Prevenire.

În același timp, Gheorghe Trofin, coordonatorul programelor pentru protecția copilului de la UNICEF Moldova, susține că în perioada când era elev nu a avut parte de astfel de instruiri, însă se simte mândru că prin munca pe care o face acum, poate contribui la prevenirea violenței față de copii. 

„UNICEF împreună cu CNPAC implementează un proiect în raioanele Cahul și Ungheni pentru prevenirea violenței față de copii în instituțiile de învățământ. Noi vrem ca fiecare școală să asigure un mediu sigur și prietenos pentru elevii săi. Asta înseamnă ca toți, profesorii și părinții, și elevii să cunoască regulile și să le aplice”, a declarat dl Trofin.

Această activitate a fost realizată de către CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalității de gen în raioanele Cahul și Ungheni”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile și opiniile exprimate aici aparţin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.