Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii a prezentat, luni, 18 decembrie 2023, Studiul „Cunoștințe, atitudini și practici privind protecția copilului în mediul școlar”, în cadrul Conferinței de finalizare a proiectului ,,𝐅𝐚𝐜𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐚𝐜𝐜𝐞𝐬𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐜𝐨𝐩𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫-𝐫𝐞𝐟𝐮𝐠𝐢𝐚ț𝐢 𝐝𝐢𝐧 𝐔𝐜𝐫𝐚𝐢𝐧𝐚 𝐥𝐚 𝐮𝐧 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐮 𝐬𝐢𝐠𝐮𝐫 𝐝𝐞 𝐭𝐫𝐚𝐢 ș𝐢 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚ț𝐢𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐨 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐠𝐫𝐚𝐫𝐞 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐥 𝐬𝐢𝐠𝐮𝐫ă”, implementat în parteneriat cu UNHCR.
Studiul „Cunoștințe, atitudini și practici privind protecția copilului în mediul școlar”, a fost prezentat, cadrelor didactice din cele 14 școli partenere în proiect, de către Diana Cheianu-Andrei, dr. conf. în sociologie, Sociopolis Consultancy și elevilor din aceleași instituții de învățământ, în acest sens, fiind elaborată o versiune adaptată pentru copii și adolescenți.
Studiul a avut drept scop analiza cunoștințelor, atitudinilor și practicilor elevilor și cadrelor didactice în domeniul protecției copilului, precum și a acțiunilor pentru asigurarea unui mediul școlar sigur, fără violență în 9 instituții de învățământ din Republica Moldova (7 licee și 2 instituții gimnaziale).
Datele cercetării atestă că inițiativele și activitățile ce trebuie organizate în școală pentru a crește nivelul de siguranță și protecție a elevilor, trebuie orientate pe 3 actori de bază: cadre didactice, părinți și elevi, cu suportul și implicarea organizaților societății civile.
În Studiu se mai atestă că, practic, 8 din 10 elevi cunosc formele de violență și bullying, apreciindu-le corect, însă 1 din 10 elevi încă întâmpină dificultăți în identificarea corectă a acestora. Cel mai frecvent nu înțeleg toate aspectele ce țin de violență sau bullying elevii din ciclul gimnazial. Totodată, mediul școlar pentru 84,0% dintre elevi este unul prietenos. Prezența diferitor situații de bullying sau violență din partea colegilor de clasă sau școală s-a constatat pentru 16-30% dintre elevi.
Informațiile prezentate și concluziile cuprinse în studiu aparțin în exclusivitate autorilor și nu sunt împărtășite neapărat de UNHCR Moldova.