În cadrul evenimentului de totalizare a Campaniei ,,19 zile de activism și prevenire a violenței și abuzului împotriva copiilor și tinerilor”, cu genericul „Adolescenții împotriva violenței”, desfășurat la 8 decembrie, curent, copiii participanți au avut un dialog constructiv și deschis cu autoritățile, la subiectul prevenirii și combaterii fenomenului violenței împotriva copilului.
Acest dialog reprezintă un pas important în abordarea și prevenirea violenței în rândul copiilor și tinerilor. Astfel, tinerii din 14 instituții de învățământ din 10 raioane ale țării au discutat cu reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Muncii și Protecției Sociale și ai Oficiului Avocatului Poporului pentru drepturile copilului despre situații și probleme care îi vizează.
Unul dintre aspectele evidențiate de către copii a fost necesitatea desfășurării unor instruiri și programe de informare atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi și părinți cu privire la tipurile de abuz și violență. De asemenea, copiii s-au expus asupra importanței cunoașterii semnelor care indică abuzul și violența și care este impactul acestor comportamente asupra copiilor.
Un alt subiect abordat de către copii, în dialog cu autoritățile, a fost problema cyberbullyingului, sugerând necesitatea elaborării unor instrucțiuni și programe specializate, care să îi ajute să înțeleagă mai bine acest fenomen și cum să utileze responsabil platformele de socializare şi resursele online.
Totodată, copiii au vorbit și despre lipsa psihologilor în școlile din mediul rural, specificând, în acest sens, importanța de a avea în școală o persoană de încredere, la care să apeleze atunci când sunt victime sau martori ai unui caz de violență. Această observație a pus în lumină importanța asigurării unei rețele de suport emoțional în cadrul școlii.
Evenimentul a contribuit la împuternicirea copiilor de a deveni actori ai schimbării, de a se implica în luarea deciziilor care îi privesc și de a conștientiza situațiile de risc din comunitate, online sau mediul școlar.
Dialogul copiilor cu autiritățile contribuie la recunoașterea și respectarea drepturilor copilului, dar și la accelerarea eforturilor naționale concentrate pe reducerea semnificativă a prevalenței violenței împotriva copiilor.