Profesioniști din educație au fost informați cum să prevină și să intervină în cazurile de bullying în școli

190

Profesori, psihologi, angajați ai Serviciului de Asistență Psihopedagocică, ai Centrului Republican de Asistență Psihopedagocică, dar și coordonatori ANET, au participat la Atelierul online „Abordarea practică a bullying-ului în școli”. Evenimentul, organizat de Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC), a avut loc, miercuri, 28 aprilie. Peste 500 de profesioniști din educație din Cahul și Ungheni au fost instruiți cum să prevină și să intervină în cazurile de bullying în școli.

Atelierul și-a propus să contribuie la conștientizarea fenomenului, dar și să-i ajute, la modul practic pe profesioniștii din educație, să ia măsuri atunci când se confruntă cu cazuri de bullying.

Reprezentanta Direcției Educație Ungheni, Natalia Ranețcaia, a afirmat că bullying-ul deja nu mai este un fenomen necunoscut, dar este o problemă care persistă. „Ne provoacă să căutăm modalități eficiente pentru a diminua consecințele asupra sănătății mintale și emoționale a elevilor. Considerăm că acest atelier va contribui la ridicarea nivelului de conștientizare a daunelor fenomenului, iar angajații instituțiilor de învățământ vor acționa corect pentru diminuarea unor astfel de cazuri”, a spus Natalia Ranețcaia, reprezentanta Direcției Educație Ungheni.

Printre participanți la Atelierul online „Abordarea practică a bullying-ului în școli” a fost și Ludmila Drucenschi, reprezentanta Direcției Educație Cahul. „Atelierul este util pentru noi. Este bine ca angajații instituției să cunoască în detalii ce prezintă bullying-ul. Vorbim aici de o formă de violență. Dacă un profesor știe ce înseamnă un caz de bullying, cum se manifestă, cum să fie identificat, autoritățile competente de la bun început pot interveni pentru soluționarea acestui caz. Vorbim de niște cazuri mai dificile, care necesită implicare mai mare. Pe lângă instituția de învățământ, trebuie să fie implicați părinții, dar și elevii”, consideră reprezentanta Direcției Educație Cahul.

„Violența în școală, sub toate formele sale, constituie o încălcare a drepturilor copilului la educație, sănătate și bunăstare”, a declarat, Gheorghe Trofin, Coordonator programe protecția copilului, UNICEF Moldova. „Datele la nivel național și internațional arată tot mai mult că bullying-ul are o prevalență foarte mare și un impact negativ puternic asupra copiilor pe termen scurt, mediu și lung. R.Moldova a făcut deja primii pași în abordarea acestui fenomen complex, iar UNICEF, cu suportul Uniunii Europene, prin intermediul Proiectului EVA, vine să susțină și să consolideze aceste eforturi pentru asigurarea unui mediu sigur de violență pentru fiecare copil”, a menționat Gheorghe Trofin, Coordonator programe protecția copilului, UNICEF Moldova.

Potrivit studiului „Bullying-ul în rândul adolescenților din Republica Moldova”, realizat în 2019, de UNICEF, peste 85 la sută dintre elevii claselor a VI-a – XII-a sunt afectați de bullying, în rol de victimă, agresor sau martor. Studiul a scos în evidență faptul că, adolescenții implicați în cazurile de bullying sunt mai predispuși la absenteism și abandon școlar, rezultate academice scăzute, au simptome ale depresiei și anxietate, au un nivel redus de stimă de sine, se simt singuratici și, în unele cazuri, își pierd interesul pentru orice activități.

„Prețul pe care copiii noștri îl plătesc pentru lipsa noastră de reacție sau pentru o intervenție nepotrivită într-o situație de bullying este foarte mare”, este de părere experta Sorina Petrică din România, formatoarea atelierului. ”Fiecare copil are nevoie să trăiască și să învețe într-un mediu în care să se simtă în siguranță. Este responsabilitatea noastră ca adulți să le oferim acest lucru. Informațiile de calitate ne ajuta să luăm decizii responsabile astfel încât să alegem să fim parte din soluție, nu din problemă”, mai spune experta din România, Sorina Petrică.

Președinta Centrului Național de Prevenire a Abuzului față de Copii, Daniela Sîmboteanu, consideră că R.Moldova are nevoie de realizarea unor politici educaționale pentru prevenirea bullying-ului în școli. „S-a vehiculat foarte mult despre necesitatea adoptării unei legi în acest domeniu. Dar nu putem prin lege să stopăm, într-o singură zi, intoleranța unora față de alții. Sunt necesare măsuri complexe de educare a copiilor, a părinților. Sunt necesare instruiri specializate ale profesioniștilor din educație ca să știe cum să răspundă la acest fenomen, cum să prevină acest fenomen, cum să nu stimuleze acest fenomen”, conchide Daniela Sîmboteanu, președinta CNPAC.

Atelierul online „Abordarea practică a bullying-ului în școli” este realizat de către CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalității de gen în raioanele Cahul și Ungheni”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile și opiniile exprimate aici aparţin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.