Profesioniștii din domeniul educației au fost informați despre strategiile de lucru în cazul copiilor implicați în situații de bullying

177

Profesioniștii din domeniul educației au fost informați despre strategiile de lucru în cazul copiilor implicați în situații de bullying

9 din 10 elevi din clasele a VI-a – a XII-a din Republica Moldova sunt implicați în situațiile de bullying, fie din poziția de inițiator, victimă sau martor al bullying-ului. Potrivit studiului „Bullying-ul în rândul adolescenților din Republica Moldova”, elevii care trăiesc experiența bullying-ului sunt mult mai predispuși să dezvolte tulburări de anxietate, depresie, tulburări alimentare, abandon școlar, comportamente delincvente și chiar suicid. 

Pentru a preveni acest fenomen și a contribui la recunoașterea de către profesioniști a formelor de bullying în funcție de vârstă și gen, Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC) a reunit online peste 500 de profesioniști din domeniul educației din raioanele Cahul și Ungheni la atelierul tematic „Strategii de lucru cu copiii implicați în situații de bullying”.

Bullying-ul în mediul școlar este o realitate pe care copiii o trăiesc zilnic, fiindu-le restricționat, astfel, dreptul fundamental la educație. Școlile care nu sunt sigure încalcă dreptul copiilor la educație, dar și la protecție împotriva violenței. Pentru a preveni astfel de realități, CNPAC organizează ateliere tematice cu scopul conștientizării de către specialiști a condițiilor necesare de a fi create și respectate ca elevii să se simtă în siguranță în școala în care își fac studiile”, menționează Natalia Țurcanu, coordonatoare Programul de Prevenire.  

Gheorghe Trofin, coordonatorul de programe protecția copilului, din cadrul UNICEF, accentuează că „școlile trebuie să fie medii sigure în care fiecare copil are acces la educație de calitate, este protejat de orice formă de violență, este acceptat, susținut și încurajat să se dezvolte armonios. Pentru aceasta, fiecare copil, părinte și cadru didactic trebuie să cunoască ce este bullying-ul și să înțeleagă profundele efecte negative pe care acesta le provoacă. Și niciun adult sau copil nu ar trebui să creadă sau să accepte bullying-ul ca ceva firesc”.

Despre  utilitatea atelierului a vorbit și șefa-adjunctă/psihologa în cadrul Serviciului de Asistență Psihopedagogică din r-nul Cahul, Natalia Bejan: „Acest atelier a venit cu recomandări practice în funcție de vârsta copiilor implicați în situațiile de bullying, dar și cu metode clare cum se intervine în aceste cazuri, centrate pe împuternicirea inițiatorului sau martorilor comportamentului de bullying de a deveni parte la soluționarea cazului, evitând astfel blamarea acestora. Asemenea ateliere cresc gradul de empatie, iar profesioniștii se axează nu doar pe aspectul de învățare, dar și pe starea emoțională a copiilor”. 

”Fiecare copil trebuie să trăiască și să învețe într-un mediu în care să se simtă în siguranță. Este responsabilitatea noastră, ca adulți, să le asigurăm acest lucru, iar  informațiile de calitate ne ajuta să luăm decizii responsabile, astfel, încât să devenim parte din soluție, nu din problemă”, afirmă experta din România, Sorina Petrică. Atelierul s-a desfășurat miercuri, 17 noiembrie, și a fost facilitat de experta din România și formatoare în proiecte naționale și internaționale, Sorina Petrică, cu o vastă experiență profesională în domeniul psihoterapiei copilului și adolescentului, psihoterapiei adultului și psihoterapiei de familie și parenting.

Atelierul online „Strategii de lucru cu copiii implicați în situații de bullying” este realizat de către CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalității de gen în raioanele Cahul și Ungheni”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile și opiniile exprimate aici aparţin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.